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Séance 2 - Nouveaux lieux, nouveaux modes d’élaboration des normes, des règles et des codes
Cécile Méadel, Meryem Marzouki
Première publication : 7 juin 2004 -  Dernière mise à jour : 28 juillet 2005

Intervenantes

- Meryem Marzouki et Cécile Méadel
Organismes de corégulation : de la recherche de légitimité à la fabrique du consentement
Résumé : À travers les exemples du Forum des droits sur l’Internet français et de l’Observatoire des droits de l’Internet belge, les interventions analyseront les modes de construction de leur légitimité mis en oeuvre par ces organismes tripartites vis-à-vis des trois catégories d’acteurs qu’ils entendent réunir (pouvoirs publics, secteur privé, société civile), et sur les transformations induites sur le processus démocratique.

Articles proposés à la discussion

Il n’existe quasiment pas de travaux de recherche proposant des analyses globales portant sur la thématique du séminaire, et permettant de réellement problématiser ces questions. En revanche, on trouve quelques études de cas qui peuvent nourrir la réflexion. Trois d’entre eux sont proposés.

Michel Arnaud. "Normes et standards de l’enseignement à distance : enjeux et perspectives". Actes du colloque Technologies de l’Information et de la Communication dans les Enseignements d’ingénieurs et dans l’industrie (TICE 2002). Lyon, 13 au 15 novembre 2002. Plus de détails

Résumé :
Les normes et standards de l’enseignement à distance peuvent être utilisés soit comme un instrument protectionniste soit comme le moyen de démocratiser l’accès au savoir. Les négociations internationales en cours au sein de l’ISO ne vont pas pour le moment dans le sens d’une simplification du développement d’outils normalisés et par conséquent utilisables dans le monde entier, quel que soit le système employé. Cette préoccupation a conduit la commission française AFNOR à proposer une approche de normes plancher, ouvertes, transparentes et flexibles, et ceci en prônant l’usage des logiciels libres. La prochaine étape consiste à porter cette réflexion au niveau européen afin d’y créer un consensus favorable.

Alan Davidson, John Morris and Robert Courtney. "Strangers in a Strange Land : Public Interest Advocacy and Internet Standards". The 30th Research Conference on Communication, Information and Internet Policy (TPRC 2002). Alexandria, Virginia, September 28-30, 2002. Plus de détails

Introduction :
"Cookie" technology was introduced into the Netscape browser in the mid-1990s. Cookies enable a variety of convenient features - for example, they enable Amazon.com to keep track of a "shopping basket" while you choose books to purchase. Similarly, cookies enable you to register once for nytimes.com and then later access that site without having to re-enter a username and password. But as a technical matter, the use of cookies is not limited to adding convenience within a given Internet site. Instead, for example, cookies can be used by Internet advertisers to keep track of which sites you visit and which advertisements you view, thereby developing a broad picture of the types of sites and topics of interest to you. In some cases those advertisers can correlate that information with your name and contact information. Cookies represent just one example where technical design decisions can have direct impact on issues of public policy concern - in this example, individual privacy. This paper discusses this reality more generally, and considers ways to inject a public voice into the technical design process.

John Morris and Alan Davidson. "Impact Assessments : Considering the Public Interest in Internet Standards Development". The 31st Research Conference on Communication, Information and Internet Policy (TPRC 2003). Alexandria, Virginia, September 19-21, 2003. Plus de détails

Introduction :
It is now widely understood that technical design decisions about the Internet can have lasting impacts on public policy and individual rights. This raises a critical question : How can policy considerations, and the public interest generally, be best accounted for in the development of the Internet’s "code ?" To answer this question, this paper first looks at the value of participation in standards bodies by policy experts and public interest advocates, and concludes that such involvement is a necessary but not sufficient response. A more systematic approach is needed to ensure that the public policy impacts are more widely considered. This paper proposes one tool to address this need - the use of ritualized "public policy impact assessments" in the Internet standards development process. The paper details the authors’ proposal toward for public policy assessments within the context of one standards body - the Internet Engineering Task Force (IETF). It then examines their more general applicability, benefits, and limitations for a broader range of Internet standards efforts.

 

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